ANIMARKT 2017

Druga edycja forum odbyła się w Łodzi w dniach 2-6 października 2017 roku.
Odkryj edukacyjne aspekty tej edycji:
W tym roku na ANIMARKcie zostały zrealizowane 4 warsztaty - ANMARKT MASTERS - poprowadzone przez wybitnych praktyków.

  • „Więcej światła! - o roli oświetlenia w filmie lalkowym" - spotkanie z Maciejem Bedykiem (2 października 2017).
    Spotkanie z cenionym oświetlaczem Maciejem Bedykiem, który w ciągu ostatnich 20 lat pracował przy wszystkich dużych produkcjach lalkowych realizowanych w Polsce. Prowadzący opowiedział o roli światła w filmach stop-motion oraz o tym, jak poradzić sobie z trudnościami, które można napotkać próbując oświetlić scenę filmu lalkowego. Uczestnicy mogli zaobserwować jakich trików używa mistrz, by światło stało się równoprawnym elementem plastyki filmu animowanego.

  • „Animacja a telewizja - o możliwościach współpracy z ARTE" - spotkanie z Peterem Gattschalkiem (3 października 2017).
    Spotkanie z Peterem Gottschalkiem - producentem z telewizji ARTE. W trakcie spotkania prowadzący opowiedział o doświadczeniach ARTE w produkcji i emisji filmów animowanych. Obszerną część prezentacji zajęło również pokazanie specyfiki dobierania treści do kanału telewizyjnego a VOD.

  • „Wybierz mnie!” - spotkanie z Kim Keukelaire (5 października 2017).
    Podpierając się swoim olbrzymim doświadczeniem, prowadząca opowiedziała jak dostała się do branży animacyjnej, czym się zajmuje i w jaki sposób różni się ona z projektu na projekt. Na spotkaniu nie zabrakło wskazówek jak współpracuje się z różnymi reżyserami oraz jak ona sama działa na planie jako reżyser.

  • Warsztaty animacji stop motion z Timem Allenem (3-4 października 2017).
    Dwudniowe warsztaty, na których prowadzący dla każdego uczestnika zajęć dobrał indywidualną serię ćwiczeń animowania lalki według umiejętności i potrzeb studenta. W warsztatach uczestniczyło jedynie siedem osób wybranych spośród zgłaszających się kandydatów, którzy przystąpili do rekrutacji wysyłając film prezentujący stworzone przez nich animacje lalkowe.

Odkryj edukacyjne aspekty sekcji PITCHING (2-3 października 2017):

  • 1. sesja scenariuszowa prowadzona przez Wima Vanackera - kierownika Departamentu Scenariuszy Nisi Masa oraz Kierownika Projektu European Short Pitch. Dodatkowo pracuje jako konsultant scenariuszowy i trener.

  • 2. sesja, która miała na celu poprawienie prezentacji projektów, z Nancy Denney-Phelps - dziennikarką opisującą europejską animację i festiwale, producentką muzyki do filmów animowanych, korespondentką ASIFA San Francisco i członkinią zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Twórców Filmu Animowanego (ASIFA).
W tej edycji odbyły się 4 wydarzenia podczas ANIMARKT TALKS. Odkryj edukacyjne aspekty tej sekcji:

  • „Międzynarodowa współpraca w branży animacji” – panel dyskusyjny.
    Głównym tematem była ponadnarodowa współpraca producentów animacji. Zaprezentowane zostały różnorodne aspekty koprodukcji, zarówno w ramach jednego kontynentu, jak i te łączące różnorodność regionów kulturowych. W panelu udział wzięli: Vladimir Lhotak, Katarzyna Gromadzka, Agne Adomene, Birute Sodekaite.

  • „Magiczna zima Muminków – międzynarodowa koprodukcja z tradycją w tle” – case study.
    „Magiczna Zima muminków” to fińsko-polski film pełnometrażowy oparty na wykorzystaniu materiałów z serii oraz filmów lalkowych wyprodukowanych przez Film Polski oraz Jupiter Film w latach 80. XX wieku. O procesie produkcji opowiedzieli Piotr Szczepanowicz – scenarzysta oraz Zofia Jaroszuk – kierownik produkcji ze studia Animoon.

  • „Harvie and the Magic Museum – zderzenie europejskich systemów produkcji” – case study.
    Reżyser filmu, Martin Kotik opowiedział o częstych trudnościach jakie pojawiają się przy koprodukcjach wschodnio i zachodnioeuropejskich (Belgia-Rosja-Czechy). Skupił się na wyzwaniach związanych z kulturowymi i technicznymi różnicami pomiędzy wybranymi krajami oraz zaproponował, jak sobie z nimi radzić.

  • „All eyes on Poland – najnowsze polskie koprodukcje” – prezentacja.
    Aneta Ozorek i Wojciech Leszczyński reprezentujący Stowarzyszenie Producentów Polskie Animacji przedstawili przewodnik po świecie koprodukcji, połączony z prezentacją najnowszych sukcesów polskich studiów na tym polu. Zaprezentowane zostały produkcje pełnometrażowe, serie telewizyjne oraz krótkie metraże.

ANIMARKT 2019

Czwarta edycja odbyła się w Łodzi z dniach 8-12 października 2019 roku.
Bardzo ważnym elementem ANIMARKT Stop Motion Forum stała się część poświęcona profesjonalizacji branży.
Począwszy od szerokiego programu szkoleniowego towarzyszącego pitchingom (konsultacje scenariuszowe, prezentacji projektu, wystąpień publicznych, konsultacje odnośnie budowy lalki) w ramach Forum zorganizowane zostały także warsztaty animacji, reżyserii, sztuki operatorskiej, a także Masterclass poświęcony budowie lalek animacyjnych, produkcji oraz rekrutacje do zagranicznych studiów.
Odkryj edukacyjne aspekty tej edycji:
Sekcja MASTERS zawierała warsztaty, Masterclassy oraz dyskusję zatytułowaną „The Art Of Cinematography”. Sekcja ta była skierowana do absolwentów, studentów ostatnich lat szkół artystycznych i technicznych (kształcących w dziedzinie filmu i animacji) i początkujących twórców i producentów, którzy chcieli doskonalić swoje umiejętności. Uzupełnieniem warsztatów była seria zajęć Masterclass zgłębiających tajniki animacji lalkowej. Zajęcia, przeprowadzone w formule otwartej, trwały 2 godziny. Całość sekcji MASTERS została poprowadzona przez czołowych przedstawicieli branży w Europie.
Warsztaty:

  • Sztuka operatorska w animacji poklatkowej z Malcolmem Hadleyem – intensywny kurs mający na celu doskonalenie umiejętności uczestników w zakresie obsługi aparatu i oświetlenia w produkcjach animacji poklatkowej. Zajęcia odbywały się w przestrzeni studyjnej i były poprowadzone przez doświadczonego autora zdjęć do filmów fabularnych i produkcji komercyjnych.

  • Reżyseria animacji z Barrym JC Purvesem – warsztat składał się z wielu praktycznych ćwiczeń, które pomogły uczestnikom podnieść umiejętności w zakresie techniki stop motion.

  • Animacja poklatkowa z Juanem Soto – warsztaty poświęcone ruchowi postaci w animacji poklatkowej, w których centrum znalazła się praca nad płynnymi i pełnymi ekspresji gestami lalki oraz jej przekonywującym i realistycznym zachowaniem.

Masterclass:

  • Produkcja animacji poklatkowej w praktyce. Masterclass z Angelą Poschet – wykład w postaci case study dotyczył wybranych aspektów produkcji – od planowania, poprzez zarządzanie budżetem, po organizację.

  • Tworzenie lalki w praktyce. Masterclass z Christine Polis – wykład w postaci case study dotyczył procesu tworzenia lalki w taki sposób, aby dobrze spełniała swoje funkcje i była w stanie realizować wszystkie zadania ze scenariusza.

Dyskusja

Kolejnym elementem programu była dyskusja zatytułowana „Sztuka operatorska – stop motion czy life action?”. Udział w niej wzięli operatorzy: Malcolm Hadley, Kat Woodtli, Jan P. Trzaska. Moderatorem był dziennikarz związany z branżą stop motion – Jair Salvador Flores Alvarez.
Program szkoleniowy w ramach sekcji PITCHING:

  • Sesja treningowa była poprowadzona przez Nancy Denney-Phelps, zatytułowana „Jak pitchować projekt?”. Każdy z uczestników odbył godzinne spotkanie na temat sposobów przedstawiania swoich pomysłów, konstrukcji wypowiedzi oraz jej dynamice.

  • Druga sesja treningowa została poprowadzona przez Nicka Phelpsa i zatytułowana „Wystąpienia publiczne”. Prowadzący odbył z każdym uczestnikiem godzinną sesję podczas której, zwracał uwagę na mowę ciała prezentera, jego postawę oraz pracę z mikrofonem.
  • Sesja konsultacyjna projektów lalek animacyjnych z Marcinem Zalewskim.

  • Sesja konsultacyjna scenariuszowe z Anną Bielak.
  • Sesja konsultacyjna producenckie z Nidia Santiago.

W Sekcji BUSINESS warto wspomnieć o ASK The Expert!, które miało charakter profesjonalno-edukacyjno-konsultacyjny. To krótkie spotkania z profesjonalistami z różnych dziedzin sztuki filmowej. Uczestnicy ASK The Expert! przedstawili swoje pomysły producentom, dystrybutorom, animatorom, scriptdoctorowi czy przedstawicielom instytucji finansowych.
Wśród ekspertów znaleźli się:

  • Anna Szadkowska, CeTA
  • Ben Vandendaele, Radiator IP sales
  • Carlos Bleycher
  • Corinne Destombes, Folimage
  • Katarzyna Kąkol, Polish Animation Producers Association
  • Kerdi Oengo, Nukufilm
  • Luce Grosjean, Miyu Distribution
  • Monika Głowacka, Łódź Film Commission
  • Natalia Dąbrowska, New Europe Film Sales
  • Olivier Catherin
  • Piotr Kubiak, Playade
  • Sophie Prigent, Jetpack Distribution
  • Tim Allen
  • Vanja Andrijevic, Bonobostudio

ANIMARKT 2018

Trzecia edycja ANIMARKT Stop Motion Forum odbyła się w Łodzi w dniach 8-13 października 2018 roku.
Odkryj edukacyjne aspekty tej edycji:
ANIMARKT MASTERS to trzy, trzydniowe warsztaty doskonalące umiejętności stworzone z myślą o absolwentach, studentach ostatnich lat szkół artystycznych i technicznych (kształcących się w dziedzinie filmu i animacji) i młodych twórców. Rekrutacja na warsztaty rozpoczęła się już w maju 2018 roku, a warunkiem udziału było posiadanie określonych umiejętności z danego zakresu (rekrutacja odbyła się na podstawie przedstawionych przez kandydatów przykładowych prac – fragmentów animacji, pomysłów scenariuszowych lub zrealizowanych filmów. Uczestników wybierał prowadzący).
Warsztaty zostały zrealizowane w trzech zakresach:

  • Animacji lalkowej – prowadzony przez Tima Allena. To trzy dni intensywnej pracy pod okiem mistrza animacji, który dla każdego uczestnika przygotował indywidualny zestaw ćwiczeń. W warsztatach wzięło udział 6 osób.

  • Reżyserii animacji – prowadzony przez Stevena de Beula i Bena Tesseura ze Studia Beast Animation, którzy zabrali uczestników w podróż przez wszystkie aspekty procesu reżyserii. W ramach przydzielonego zadania uczestnicy mieli okazję zobaczyć jak pracuje duet reżyserski i poznać prawdziwy proces produkcji.

  • Rozwój postaci i storytelling – prowadzony przez Carlosa Bleychera. W czasie trzech dni spotkań uczestnicy poznali teoretyczne i praktyczne sposoby rozwijania swoich bohaterów. Otrzymali również konkretne wskazówki, jak zbudować odcinki serialu, od pomysłu do scenariusza.

Uzupełnieniem warsztatów była seria trzech zajęć Masterclass (wstęp był wolny, po uprzedniej rejestracji) zgłębiających tajniki animacji lalkowej, poświęconych zagadnieniom:

  • Paper Port – rozwój i produkcja latynoamerykańskiego serialu paper-motion, prowadzenie: Alvaro Ceppi;
  • Scheduling w realizacji pełnometrażowej produkcji stop-motion (na postawie „Wyspy psów” Wesa Andersona), prowadzenie: Angela Poschet;
  • Celebracja Sztuczek, prowadzenie: Barry JC Purves.

Podobnie jak rok wcześniej, odbyły się 2 treningi przygotowujące do sekcji PITCHING:

  • 1. sesja scenariuszowa prowadzona przez Wima Vanackera – kierownika Departamentu Scenariuszy Nisi Masa oraz kierownika Projektu European Short Pitch oraz konsultanta scenariuszowego i trenera.

  • 2. sesja z Nancy Denney-Phelps, dziennikarką opisującą europejską animację i festiwale, producentką muzyki do filmów animowanych, korespondentką ASIFA San Francisco i członkinią zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Twórców Filmu Animowanego (ASIFA), która miała na celu przygotowanie prezentacji projektów.
Odkryj edukacyjne aspekty sekcji ANIMARKT TALKS:

  • „Vocabulantis – nowa gra wykonana techniką poklatkową”, prowadzenie: Johan Oettinger; prezentacja dobrych praktyk;

  • „Second Home Studio” – jak współpracować z klientami i agencjami, prowadzenie: Chris Randall;

  • „Lego CLASSIC – kreatywna narracja” – studium przypadku”, prowadzenie: Johan Oettinger;

  • „Animacja poklatkowa w komunikacji marketingowej”, prowadzenie: duet Kijek/Adamski.

ANIMARKT 2016

Pierwsza edycja ANIMARKT odbyła się 30 września 2016 roku w Łodzi.
Podczas edycji w 2016 roku odbył się pierwszy Masterclass dla branży animacji poprowadzony przez brytyjskiego animatora lalkowego, Tima Allena, pracującego przy największych pełnometrażowych produkcjach. Warsztat był skierowany głównie do studentów animacji i odbył się przy współpracy z łódzką Szkołą Filmową.
Na ANIMARKT złożyły się: prezentacja najnowszych krajowych produkcji animowanych, przygotowana przez Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji; panel dyskusyjny „Relacja producent-nadawca w rozwoju europejskiego rynku seriali animowanych” (goście: Anttu Harlin ze studia Gigglebug i Ben Tesseur z Beast Animaton); a także prezentacje: „My life as a Courgette – dziesięć lat pracy nad najlepszym lalkowym filmem roku” (goście Producent Théo Ciret wraz z odpowiedzialnymi za lalki – Christine Polis oraz Benoît Polvèche) oraz „Miś Uszatek – od dziecięcych sentymentów do polskiej superprodukcji” (Wojciech Stuchlik, producent wykonawczy).